Sprogvurdering

Ifølge dagtilbudsloven er det dit barns daginstitution som vurderer, om dit 3-årige barn har brug for en sprogvurdering

Sprogvurdering af børn i dagtilbud

Personalet har tidligere vurderet, om det enkelte barn har sproglige, adfærdsmæssige eller andre vanskeligheder, som gør at barnet kan have behov for støtte.

I det kommende år vil vi i Holbæk Kommune sprogvurdere alle 3-årige børn. Det gør vi, da vi er blevet opmærksomme på, at vi i Holbæk Kommune har et større antal børn med sproglige vanskeligheder end gennemsnittet i resten af landet. 

Undersøgelsen indikerer, at børnehusene og dagplejen skal have endnu mere fokus på børnenes sproglige udvikling, og på en optimering af effekten når der tages udgangspunkt i resultaterne af de sprogvurderinger, der er foretaget til kvalitetsrapporten 2014. Vi må derfor kigge nærmere på, hvordan udbyttet af de sproglige indsatser kan optimeres. 

Det første skridt er at afdække, hvor behovet for at styrke de sproglige indsatser er størst. Det gør vi som nævnt ved at sprogvurdere alle 3-årige, hvorefter vi kan arbejde mere målrettet med de sproglige indsatser og sprogmiljøer i de enkelte børnehuse og i dagplejen.

Alle forældre vil modtage besked om deres barns sprogvurdering og information om, hvordan vi vurderer, og hvilken rolle man som forælder har. I Holbæk vægter vi et godt samarbejde mellem familier og dagtilbud. Derfor ser vi sproglig udvikling af alle børn som et fælles anliggende.  

Forældre kan ønske en vurdering 

Man kan som forælder også selv bede om, at ens barn bliver sprogvurderet, hvis man har en bekymring for sit barns sprogudvikling. Som forældre har man pligt til at lade sit barn deltage i en sprogvurdering, hvis der vurderes at være behov for det.

Hvorfor sprogvurdering?

Sproget er et af de vigtigste kommunikationsredskaber mellem mennesker. Sproget er med til at give barnet adgang til leg med andre børn. Sproget hjælper også barnet til at forstå verden og til at sætte ord på ting, oplevelser og følelser. Sproget er en vigtig del af fundamentet for at kunne lære noget nyt. Den tidlige sprogudvikling har stor betydning for den senere sprog- og læseindlæring. Det er derfor vigtigt, at både forældre og pædagoger er opmærksomme på det enkelte barns sproglige udvikling.

Læs mere om sprogvurdering hos Sprogpakken



Feedback

Sidst opdateret

24.10.2017

Ansvarlig redaktør

Heidi Gry Nielsen

Lov om sprogvurdering

Dagtilbudsloven § 11:

"Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der gennemføres sprogvurdering af børn i alderen omkring 3 år, der er optaget i et dagtilbud, hvis der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering."

 

Loven bestemmer endvidere, at barnets forældre inddrages i forbindelse med sprogvurderingen og sprogstimuleringen, og at forældrene får vejledning i selv at understøtte deres barns sproglige udvikling.