Overgreb på børn
Situation |
En medarbejder får kendskab til eller mistanke om, at et barn har været udsat for vold eller seksuelt overgreb jf. Socialstyrelsens definitioner heraf. Denne viden kan komme fra udsagn fra barnet selv eller fra vidner eller fra tilståelse fra den person, som har udsat barnet for overgreb. Mistanken kan også komme fra observationer af mærker, hændelser eller ændret adfærd hos barnet. Håndteringen af en mistanke eller viden er afhængig af, hvem mistanken om overgreb retter sig mod. Mistanke kan være rettet mod:
|
Alarmering |
Som medarbejder skal man informere sin nærmeste leder om sin mistanke /viden.
Hvis mistanken retter sig imod barnets forældre, familie, netværk eller en ukendt: Den pædagogiske leder, Isabelle Pollet, kontakter Børneindsatsens vagt, tlf. 72 36 47 73, umiddelbart efter, at denne er blevet gjort bekendt med mistanken. Barnets forældre må ikke orienteres. På baggrund af dialog med lederen om mistanken, sammenholdt med viden om barnet/familien vurderer Børneindsatsens vagt, hvad der videre skal ske.
Hvis mistanken retter sig mod en medarbejder: Den der får mistanke eller viden skal tage direkte kontakt til leder af Børneindsatsens myndighedsafdeling eller leder af tværgående opgaver i Børneindsatsen. Leder af myndighed, tlf. 72 36 32 53 Leder af tværgående opgaver, tlf. 72 36 46 37
|
Opgaver |
|
Handling |
Den pædagogiske leder, Isabelle Pollet, beder medarbejder(e) om at nedskrive hvilke tegn, signaler eller hændelser, der ligger til grund for vedkommendes viden eller mistanke. Nedskriv præcist hvad du/I har hørt/set/gjort i den konkrete situation. Afhængigt af, hvem mistanken er rettet mod, er handlingerne følgende:
Mistanken er rettet mod barnets forældre og/eller familie: Beskrivelserne sendes efter aftale med Børneindsatsens vagt hurtigst muligt som underretning til underretning@holb.dk.
Mistanken er rettet mod et andet barn: Børneindsatsen (myndighed og PPR vurderer i samarbejde med leder og/eller chefen for Læring og Trivsel det videre forløb.
Mistanken er rettet mod en ansat: Børneindsatsen (myndighedsafdelingen) orienterer chefen for Læring og Trivsel, der træffer afgørelse om det videre forløb. Herunder indkaldelse af beredskabsteamet og kontakt til politiet.
|
Ledelse og organisation |
Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og disses kontaktinformationer. Se "Delplan for Læring og Trivsel" for uddybelse af rollerne. Medarbejdere på stedet gennemfører den første akutte indsats. Børneindsatsen (myndighed) leder den del af indsatsen, der handler om barnets tryghed og trivsel med inddragelse af de ansatte, som barnet kender. Børneindsatsen iværksætter dermed de efterfølgende handlinger, der er beskrevet i den eksisterende beredskabsplan. Hvis mistanken er rettet mod en ansat, aktiveres Læring og Trivsels centrale krisestab. Læring og Trivsels centrale krisestab skal f.eks. forholde sig til:
|
Kommunikation |
Hvis mistanken gælder en medarbejder, tager kriseberedskabet i øvrigt stilling til følgende:
|
Kontaktoplysninger |
|
Øvrigt |
Det er vigtigt at skærme barnet fra den mistænkte, indtil der foreligger en afgørelse i sagen.
|
Sidst opdateret
22.08.2023
Ansvarlig redaktør