Beredskabsplan for Orø Børnehus
Beredskabsplanen består af en række indsatsplaner, der hver især retter sig mod bestemte krisesituationer.
Du kan se de enkelte indsatsplaner herunder.
Situation |
Et eller flere børn eller medarbejdere udviser symptomer på en alvorlig smitsom sygdom. Der er risiko for, at børn og medarbejdere kan blive smittet af alvorlig sygdom i institutionen. Liste over smitsomme sygdomme, herunder anmeldelsespligtige: https://www.sst.dk/da/Viden/Smitsomme-sygdomme Sundhedsstyrelsens publikation: Smitsomme sygdomme hos børn og unge
|
Alarmering |
Hvor kommer alarmen fra?
Drejer det sig om en anmeldelsespligtig smitsom sygdom, anmeldes den af den læge, der har diagnosticeret sygdommen, til Styrelsen for Patientsikkerhed, som alarmerer institutionen.
Hvem skal alarmeres? I tilfælde af anmeldelsespligtig smitsom sygdom:
I andre tilfælde af alvorlig smitsom sygdom alarmeres områdeleder, Rikke Skude Ravnholt.
|
Opgaver |
|
Handling |
|
Ledelse og organisation |
Krisestaben består af navngivne personer og disses kontaktinformationer. Se "Delplan for Læring og Trivsel" for uddybelse af rollerne. Den pædagogiske leder fungerer som kriseleder og organiserer indsatsen. Kriselederen er ansvarlig for, at de øvrige roller i den lokale krisestab besættes samt, at chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, orienteres via telefon eller email.
|
Bemanding og udstyr |
Adgang til førstehjælpskasse og evt. hjertestarter. Se oversigt over hjertestartere på www.hjertestarter.dk. Hent evt. hjertestarter-appen "Trygfonden Hjertestart" til din mobil og få et hurtigt overblik over, hvor du kan finde den nærmeste hjertestarter.
|
Kommunikation |
|
Kontaktoplysninger |
|
Øvrigt |
Vær opmærksom på evt. behov for ekstra rengøring af lokaler og udstyr efter vurdering af Sundhedsplejen eller Styrelsen for Patientsikkerhed.
|
Situation |
En eller flere børn og/eller medarbejdere er kommet alvorligt til skade, mens de er i institutionen.
|
Alarmering |
Alarmen kan komme fra medarbejdere, børn eller udefrakommende.
|
Opgaver |
Stop ulykken, hjælp tilskadekomne og tag hånd om eventuelle vidner til ulykken.
|
Handling |
Straks:
Umiddelbart efter/resten af dagen:
Sådan yder du kollegial førstehjælp, hvis der er sket en alvorlig ulykke:
Opfølgning:
|
Ledelse og organisation |
Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og disses kontaktinformationer. Se "Delplan for Læring og Trivsel" for uddybelse af rollerne.
|
Bemanding og udstyr |
Adgang til førstehjælpskasse og evt. hjertestarter. Se oversigt over hjertestartere på www.hjertestarter.dk. Hent evt. hjertestarter-appen "Trygfonden Hjertestart" til din mobil og få et hurtigt overblik over, hvor du kan finde den nærmeste hjertestarter.
|
Kommunikation |
|
Kontaktoplysninger |
|
Øvrigt |
|
Situation |
En eller flere børn forsvinder fra- eller forlader institutionen. Det kan både være på selve matriklen eller i forbindelse med ture, lejrture, ekskursioner mm.
|
Alarmering |
Alarmering kan komme fra andre børn, medarbejdere eller øvrige personer, som har observeret et barn, der vækker bekymring, idet barnet færdes på egen hånd Den, der modtager beskeden om et bortkommet barn, alarmerer den pædagogiske leder.
Den pædagogiske leder:
|
Opgaver |
|
Handlinger |
Straks:
Umiddelbart efter/resten af dagen:
Opfølgning:
|
Ledelse og organisation |
Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og disses kontaktinformationer. Se ’Delplan for Læring og Trivsel’ for uddybelse af rollerne.
|
Kommunikation |
|
Kontaktoplysninger |
|
Øvrigt |
Vurder om der evt. er behov for krisehjælp.
|
Situation |
Der er opstået brand i institutionen.
|
Alarmering |
Den person der opdager branden, aktiverer nærmeste brandalarm.
Når brandalarmen lyder:
Den pædagogiske leder sørger for at orientere områdeleder, Rikke Skude Ravnholdt, samt at supportere og lede brandvæsnet i den rigtige retning.
|
Opgaver |
Ved mindre brand: Sluk med nærmeste brandslukker, brandtæppe e.l.
Ved større brand: Lokal brand- og evakueringsplan iværksættes.
|
Handling |
Straks:
Ved mindre brand: Sluk med nærmeste brandslukker, brandtæppe e.l.
Ved større brand: Lokal brand- og evakueringsplan iværksættes.
Handlinger umiddelbart efter hændelsen:
Opfølgning: Ledelsen følger op på de kriseramte og de personer, der fortsat modtager krisehjælp.
|
Ledelse og organisation |
Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og disses kontaktinformationer. Se "Delplan for Læring og Trivsel" for uddybelse af rollerne. Den/de medarbejdere der opdager branden og er nærmest skadestedet, gennemfører den første akutte indsats. Den pædagogiske leder fungerer som kriseleder under indsatsen, evt. indtil Læring & Trivsels centrale krisestab tager over. Den pædagogiske leder har ansvaret for kommunikation og opfølgning.
|
Bemanding og udstyr |
Se oversigt over hjertestartere på www.hjertestarter.dk. Hent hjertestarter-appen "Trygfonden Hjertestart" til din mobil og få et hurtigt overblik over nærmeste hjertestarter.
|
Kommunikation |
Information sker så vidt muligt efter aftale med de pårørende.
|
Kontaktoplysninger |
|
Øvrigt |
Sådan yder du kollegial førstehjælp:
Link til kommunens hjemmeside om, hvilken bistand PPR yder: Ulykker og voldsomme hændelser – bistand fra PPR
|
|
I tilfælde af et længerevarende IT-nedbrud følger alle enheder indenfor LAER disse overordnede retningslinjer, tilpasset den enkelte enhed efter behov. Ved IT-nedbrud forstås en situation, hvor kritiske systemer såsom Aula, KMD Institution osv. er utilgængelige i en længere periode, f.eks. pga. manglende forbindelse til internettet. Det er ikke muligt at tilgå eller udskrive vigtige oplysninger såsom elektronisk dokumentation, børnelister, kontaktoplysninger, f.eks. på forældre, oplysninger om medicinering og lignende
Eksempler på oplysninger der skal være tilgængelige i tilfælde af et længerevarende IT-nedbrud:
Metoder til sikring af adgang til vigtige data:
|
|
Konstaterer medarbejderne et IT-nedbrud, tages der kontakt til dagtilbudsleder, Rikke Skude Ravnholdt. Rikke Skude Ravnholdt kontakter andre institutioner i kommunen for at få et overblik over omfanget af nedbruddet. Er det et enkelt IT-system, der ikke fungerer, kontaktes den pågældende leverandør. Rikke Skude Ravnholdt eller pædagogisk leder kontakter kommunens IT-afdeling telefonisk ved længerevarende IT-nedbrud, dels for at orientere om problemet og for at finde ud af hvor udbredt/alvorligt problemet er, og om det kan afhjælpes centralt fra. Ved behov for akut, kritisk IT-hjælp og/eller orientering af kommunens IT-afdeling i tilfælde af nedbrud ringes på tlf. 72 36 43 77, eller der skrives til isikkerhed@holb.dk IT-vagten/vagttelefonen kan kontaktes ved nedbrud på kritiske IT-systemer udenfor normal arbejdstid på tlf. 72 36 1234. It-vagten/vagttelefonen omfatter udelukkende kritiske IT f.eks. fejl eller nedbrud på:
|
|
|
|
Enhederne bør overveje følgende:
|
|
Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og disses kontaktinformationer. Se "Delplan for Læring og Trivsel" for uddybelse af rollerne.
I tilfælde af længerevarende IT-nedbrud der berører hele eller større dele af kommunen:
|
|
Den pædagogiske leder, Michael Larsen, vurderer behovet for ekstra bemanding, f.eks. ved behov for udførelse af flere manuelle opgaver som følge af manglende adgang til fagsystemer.
|
|
Se afsnit om alarmering.
Rikke Skude Ravnholdt varetager formidlingen af information til medarbejdere og forældre, og varetager efter behov information og kommunikation til/med systemleverandører, kommunens IT-afdeling og den centrale krisestab. Ved nedbrud der berører hele/større dele af kommunen, sørger den centrale krisestab for orientering af relevante samarbejdspartnere (at elektronisk information ikke kan sendes og modtages).
|
|
|
|
Med henblik på GDPR opbevares personfølsomme oplysninger i fysiske udskrifter, harddiske, USB-sticks osv. efter dobbeltlås-princippet (et aflåst skab i et aflåst rum).
|
Situation |
En medarbejder får kendskab til eller mistanke om, at et barn har været udsat for vold eller seksuelt overgreb jf. Socialstyrelsens definitioner heraf. Denne viden kan komme fra udsagn fra barnet selv eller fra vidner eller fra tilståelse fra den person, som har udsat barnet for overgreb. Mistanken kan også komme fra observationer af mærker, hændelser eller ændret adfærd hos barnet. Håndteringen af en mistanke eller viden er afhængig af, hvem mistanken om overgreb retter sig mod. Mistanke kan være rettet mod:
|
Alarmering |
Som medarbejder skal man informere sin nærmeste leder om sin mistanke /viden.
Hvis mistanken retter sig imod barnets forældre, familie, netværk eller en ukendt: Den pædagogiske leder, Michael Larsen, kontakter Børneindsatsens vagt, tlf. 72 36 47 73, umiddelbart efter, at denne er blevet gjort bekendt med mistanken. Barnets forældre må ikke orienteres. På baggrund af dialog med lederen om mistanken, sammenholdt med viden om barnet/familien vurderer Børneindsatsens vagt, hvad der videre skal ske.
Hvis mistanken retter sig mod en medarbejder: Den der får mistanke eller viden skal tage direkte kontakt til leder af Børneindsatsens myndighedsafdeling eller leder af tværgående opgaver i Børneindsatsen. Leder af myndighed, tlf. 72 36 32 53 Leder af tværgående opgaver, tlf. 72 36 46 37
|
Opgaver |
|
Handling |
Den pædagogiske leder, Annette Volfing Højager, beder medarbejder(e) om at nedskrive hvilke tegn, signaler eller hændelser, der ligger til grund for vedkommendes viden eller mistanke. Nedskriv præcist hvad du/I har hørt/set/gjort i den konkrete situation. Afhængigt af, hvem mistanken er rettet mod, er handlingerne følgende:
Mistanken er rettet mod barnets forældre og/eller familie: Beskrivelserne sendes efter aftale med Børneindsatsens vagt hurtigst muligt som underretning til underretning@holb.dk.
Mistanken er rettet mod et andet barn: Børneindsatsen (myndighed og PPR vurderer i samarbejde med leder og/eller chefen for Læring og Trivsel det videre forløb.
Mistanken er rettet mod en ansat: Børneindsatsen (myndighedsafdelingen) orienterer chefen for Læring og Trivsel, der træffer afgørelse om det videre forløb. Herunder indkaldelse af beredskabsteamet og kontakt til politiet.
|
Ledelse og organisation |
Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og disses kontaktinformationer. Se "Delplan for Læring og Trivsel" for uddybelse af rollerne. Medarbejdere på stedet gennemfører den første akutte indsats. Børneindsatsen (myndighed) leder den del af indsatsen, der handler om barnets tryghed og trivsel med inddragelse af de ansatte, som barnet kender. Børneindsatsen iværksætter dermed de efterfølgende handlinger, der er beskrevet i den eksisterende beredskabsplan. Hvis mistanken er rettet mod en ansat, aktiveres Læring og Trivsels centrale krisestab. Læring og Trivsels centrale krisestab skal f.eks. forholde sig til:
|
Kommunikation |
Hvis mistanken gælder en medarbejder, tager kriseberedskabet i øvrigt stilling til følgende:
|
Kontaktoplysninger |
|
Øvrigt |
Det er vigtigt at skærme barnet fra den mistænkte, indtil der foreligger en afgørelse i sagen.
|
Situation |
En medarbejder er blevet udsat for vold/overgreb eller trusler om vold.
Definition på vold/overgreb:
Vold/overgreb er en påtvungen krænkelse eller overskridende handling. Vold/overgreb kan være af både fysisk og/eller psykisk karakter:
|
Alarmering |
Ved behov for akut lægehjælp ringes 112.
Ved opkald til 112 skal du oplyse:
Efter opkald til 112 skal du altid:
Pædagogisk leder tager imod, guider og supporterer hjælpen (112). Den pædagogiske leder alarmerer områdeleder, Rikke Skude Ravnholdt, på tlf. 72 36 88 29, som tager stilling til om den centrale krisestab skal aktiveres.
|
Opgaver |
|
Handling |
Straks:
Umiddelbart efter hændelsen:
Opfølgning:
|
Ledelse og organisation |
Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og disses kontaktinformationer. Se "Delplan for Læring og Trivsel" for uddybelse af rollerne.
|
Bemanding og udstyr |
I akutte tilfælde: Benyt førstehjælpskasse og evt. hjertestarter - se oversigt over hjertestartere på www.hjertestarter.dk. Hent evt. hjertestarter-appen "Trygfonden Hjertestart" til din mobiltelefon og få et hurtigt overblik over nærmeste hjertestarter. Anvendes der ambulancebreve benyttes disse. Et ambulancebrev indeholder oplysninger om hvilke nærmeste kollegaer den voldsramte ønsker skal hjælpe, samt hvilke personer der kan yde omsorg i hjemmet.
|
Kommunikation |
|
Kontaktoplysninger |
|
Øvrigt |
Kollegial førstehjælp:
|
Områdets kritiske leverancer
|
|
Den interne krisestyringsorganisation
|
I Læring og Trivsel opererer vi med to niveauer for krisestab.
Læring og Trivsels centrale krisestab: Denne samles når krisen omfatter et funktionsområde, f.eks. skoleområdet, og krisen vurderes at kunne håndteres inden for dette område.
Den lokale krisestab: Denne samles når der er en krise på en enkelt lokation/arbejdsplads, f.eks. en skole eller et børnehus.
Læring og Trivsels centrale krisestab:
Kriseleder: Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, tlf. 72 36 20 62, email: kmoll@holb.dk
Stedfortræder for kriseleder: Leder af Politik og Administration, Lasse Sømmergaard, tlf. 72 36 36 73, email: lasso@holb.dk
Ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation: Leder af Politik og Administration, Lasse Sømmergaard, tlf. 72 36 36 73, email: lasso@holb.dk
Ansvarlig for involverede personer: Den stedlige leder fra den berørte arbejdsplads
Ansvarlig for proces/teknik/bygning/systemer: Den stedlige leder fra den berørte arbejdsplads
Ansvarlig for kommunikation: Fagcenter for Læring & Trivsel
Den lokale krisestab:
Kriseleder: Den stedlige leder eller dennes nærmeste leder Kriselederen er ansvarlig for, at de øvrige roller besættes:
|
Mødested
|
Kriselederen meddeler i sin indkaldelse, hvor staben skal mødes. Mødet kan være fysisk såvel som på Microsoft Teams.
|
Indkaldelse
|
Kriselederen indkalder krisestaben til møde via telefon, sms eller email. Arbejdsnumre bruges som udgangspunkt. Chefer og ledere skal være kontaktbare på telefon udenfor normal arbejdstid i krisesituationer.
|
Områdets understøttelse af kommunens øverste krisestab
|
Chef og/eller direktør for Læring og Trivsel deltager i kommunens øverste krisestab.
|
Alarmering
|
|
Kriselederens opgaver
|
Kriselederen har:
|
Opgaver for den ansvarlige for situationsbillede, log og dokumentation
|
Den ansvarlige for situationsbillede, log og dokumentation er:
|
Opgaver for den ansvarlige for de involverede personer
|
Den ansvarlige for de involverede personer har:
|
Opgaver for den ansvarlige for proces/teknik/bygning/systemer
|
Den ansvarlige for proces/teknik/bygning/systemer har:
|
Opgaver for den ansvarlige for kommunikation
|
Den ansvarlige for kommunikation har:
|
Kontaktoplysninger
|
|
Sidst opdateret
22.08.2023
Ansvarlig redaktør