Spring til indhold

Bortkomne børn

Indsatsplan i tilfælde af bortkomne børn

 

Situation

 

En eller flere børn forsvinder fra- eller forlader institutionen. Det kan både være på selve matriklen eller i forbindelse med ture, lejrture, ekskursioner mm.

 

 

Alarmering

 

Alarmering kan komme fra andre børn, medarbejdere eller øvrige personer, som har observeret et barn, der vækker bekymring, idet barnet færdes på egen hånd

Den, der modtager beskeden om et bortkommet barn, alarmerer den pædagogiske leder.

 

Den pædagogiske leder:

 

  • vurderer behovet for yderligere alarmering afhængigt af hvor længe barnet/børnene har været væk, barnets/børnenes alder samt omgivelserne hvor barnet/børnene er bortkommet.
  • varetager alarmeringen af forældre sammen med barnets kontaktperson.
  • vurderer behovet for evt. at kontakte den centrale krisestab.

 

 

Opgaver

 

  • Led efter barnet.
  • Ring evt. 112 afhængigt af tid/varighed, alder osv.
  • Den pædagogisk leder, Trine Viltoft, vurderer, hvad der yderligere er behov for, hvis ikke alarmering af myndighederne finder sted.
  • Find barnet og, afhængigt af barnets tilstand, skab tryghed for barnet.
  • Indkald forældrene til samtale senest samme dag. Den pædagogiske leder vurderer behovet.

 

 

Handlinger

 

Straks:

 

  • Led efter barnet. Vurder behovet for evt. at omfordele nogle ressourcer, så der både kan ledes efter det bortkomne  barn såvel som tages hånd om de øvrige børn.
  • Tilkald nødvendig hjælp f.eks. fra kolleger eller 112.
  • Afhængigt af alder vurderes det, hvordan øvrige børn kan indgå i at finde ud af, hvor barnet opholder sig.
  • Skab tryghed for barnet, når dette er fundet, samt for den øvrige børnegruppe.

 

Umiddelbart efter/resten af dagen:

 

  • Informer relevante pårørende, ansatte, presse osv.
  • Informer relevante kammerater etc.

 

Opfølgning:

 

  • Uddrag og overdrag umiddelbar læring af situationen.
  • Sørg for tryghed i den øvrige forældregruppe og børnegruppe afhængigt af, hvad der er sket.

 

 

Ledelse og organisation

 

Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og disses kontaktinformationer. Se ’Delplan for Læring og Trivsel’ for uddybelse af rollerne.

 

  • Medarbejdere på stedet gennemfører den første akutte indsats.
  • Den pædagogiske leder fungerer som kriseleder, evt. indtil Læring og Trivsels centrale krisestab tager over.
  • Den pædagogiske leder har ansvaret for kommunikation og opfølgning.

 

 

Kommunikation

 

  • Den pædagogiske leder informerer områdeleder, Rikke Skude Ravnholdt, og chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, snarest muligt samme dag.
  • Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, håndterer evt. henvendelse til pressen i samarbejde med kommunikationsafdelingen.

 

 

Kontaktoplysninger

 

  • Alarmcentralen 112
  • Pædagogisk leder, Trine Viltoft, tlf. 72 36 64 04, email: trivi@holb.dk
  • Områdeleder, Rikke Skude Ravnholdt, tlf. 72 36 88 29, email: rikr@holb.dk
  • Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, tlf. 72 36 20 62, email: kmoll@holb.dk
  • Leder af Politik og Administration, Lasse Sømmergaard, tlf. 72 36 36 73, email: lasso@holb.dk

 

 

Øvrigt

 

Vurder om der evt. er behov for krisehjælp.

 



Feedback

Sidst opdateret

22.08.2023

Ansvarlig redaktør

Hanne Birgitte Hellisen